Geoblog.pl    geminus    Podróże    Turcja 2000    Perge i Aspendos

Perge i Aspendos

Turcja
Turcja, Manavgat

Jedziemy na wycieczke. Zaczelo sie od tego ze jezdzilismy po hotelach i zbieralismy chetnych na ta wycieczke. Jak juz autobus sie wypelnil pojechalismy do Perge. Podobno miasto zostalo zalozone przez uchodzcow spod Troi w XIII wieku p.n.e. Bylo to jedno z wazniejszych miejsc gdzie wyznawano kult Artemidy. Od czasu przybycia tu Sw. Pawla zaczal sie okres chrzescijanski ktory trwal az do VIII wieku kiedy to najechali miasto Arabowie i zniszczyli je. Na terenie wykopalisk znajduje sie sporo niezle zachowanych budowli i dosyc dobrze zachowany jest system ogrzewania basenow z woda. Chodzimy po rozleglym terenie i robimy fotki. Nastepnie jedziemy do Aspendos.
Miasto zostalo zalozone w XII wieku p.n.e. przez niejakiego Mopsosa. Znajduje sie tam wzgorze Akropol ktore jest jeszcze nie odsloniete przez archeologow ze wzgledu na brak srodkow finansowych a takze jeden z najlepiej na swiecie zachowanych amfiteatrow ktory do tej pory spelnia swoje funkcje. Sam sprawdalem wchodzac na najwyzszy punkt amfiteatru ze akustyka jest niesamowita. Ania mowila cos do mnie cicho a ja slyszalem ja bedac od niej sporo oddalonym. Tu na 4 dni przes samobojcza smiercia dala swoj ostatni koncert Dalida / 1987 r. /. Jest tam tez dobrze zachowany akwedukt. Przy wyjsciu z kompleksu archeologicznego zaczepia mnie jakas miejscowa handlarka proponujac zakup monet. Na odleglosc widac ze to podrobki. Dziekuje jej i mowie ze kupilbym ale prawdziwe . Jakis czas probuje mnie przekinywac ze to sa prawdziwe monety ale pokazuje jej co jest spieprzone przez falszerzy i wtedy pani wyciaga z rekawa inne monety ale cena ich jest juz dla mnie nie do przyjecia.
Musze przyznac ze w Turcji jest wiecej greckich zabytkow jak w samej Grecji i to lepiej zachowanych. Wyobrazam sobie co jeszcze kryje sie pod zwalami ziemi na Akropolu ktory jest jeszcze nie odsloniety ? Wracamy do hotelu po poludniu i juz zaczynam kombinowac jakby tu jeszcze raz pojechac do Aspendos i potargowac z tymi monetami. Niestety nie ma chetnych na zwiedzanie starozytnych pozostalosci wspanialej kultury.